Personaliseren 2.0

Als er iets leuk is in ons vak is het wel personaliseren. En dan bedoel ik natuurlijk niet een adresje inprinten of tevreden zijn met “Geachte heer Rienstra”. Nee, écht door en door personaliseren. Tot en met het beeld.

Het begint natuurlijk met een goede database. We gaan er vanuit dat bij de meeste bedrijven de standaard gegevens netjes gescheiden voorhanden zijn, maar dat blijkt vaak niet terecht. Adresbestanden zijn vaak incompleet en staan vol fouten. We maken vaker mee dat het fout is dan dat het helemaal goed is.

Maar voor goed personaliseren moet je eigenlijk een  relatiebestand hebben dat consequent wordt bijgehouden. In een relatiebestand worden alle relevante gegevens van een klant of contact opgeslagen. Voor een garagebedrijf betekent dat onder meer de auto, het model, met zijn kleur en kilometerstand en de datum laatste servicebeurt.  Voor een goed doel het gedoneerde bedrag, de datum van de laatste donatie, het soort donateur.

Zo kan men ten eerste goed de mailing afstemmen op de ontvanger, maar ook de indruk aan de ontvanger geven dat u écht in hem geïnteresseerd bent.

Nóg een stap verder is het bijhouden van zaken die niet rechtstreeks met de relatie tussen u en de klant te maken hebben, hobby’s, favoriete sport, voetbalclub etc. We kennen bedrijven die dat succesvol gebruiken, maar helaas heeft zich er nog geen als klant gemeld.

Het blijk geven van interesse in de klant levert ook veel leukere teksten op en dus heeft de mailing meer effect. Ik geef hieronder een voorbeeld voor een autodealer die we meerdere malen succesvol van een voorraad auto’s hebben afgeholpen. Ook omdat we het aanbod konden afstemmen op de reeds bekende wensen van de klant.

Eerst een stuk tekst zonder personalisatie en vervolgens de gepersonaliseerde.

[…] U bent vast best wel tevreden bent met uw huidige auto, maar we doen u een onweerstaanbaar aanbod.

Want wees nou eerlijk: de gedachte dat u dezelfde, of een nog mooiere en ‘funkelnagelneue’ Mercedes zou mogen berijden, is natuurlijk wel heel aantrekkelijk.

We hebben diverse aantrekkelijk eindejaarsaanbiedingen. De korting op uw nieuwe auto kan zo maar oplopen tot zo’n €17.000. Kom eens langs op de showroom om ons aanbod te bekijken. Vanzelfsprekend ruilen we uw huidige auto graag in. […]

__________________

[…] Want hoewel we er blind op durven vertrouwen dat u heel tevreden bent met uw Mercedes E320 CDI Elegance, doen we u een onweerstaanbaar aanbod. 

Want wees nou eerlijk: de gedachte dat u dezelfde, of een nog mooiere en ‘funkelnagelneue’ Mercedes zou mogen berijden, is natuurlijk wel heel aantrekkelijk. Vooral als u bedenkt dat we u nu een  Mercedes S320 CDI met een fikse eindejaars-korting mogen aanbieden. 

We doen niet kinderachtig en trekken van de cataloguswaarde van €122.300,-  zo maar €17.139,- af. Vanzelfsprekend ruilen we uw huidige auto graag in. […]

Bij het aanbod stond een foto van de auto uit de showroom, zodat de klant niet afkomt op een stockfoto van de auto in zwart met rood leer, terwijl de aangeboden auto lichtblauw metallic met beige interieur is.

En als het ‘klusje’ goed is voorbereid, is het produceren van de vele duizenden gepersonaliseerde mailings nog slechts een ‘druk op de knop’.