Soorten online media

Schematische weergave van de verschillende online media typen. De afbeelding is gemaakt door Forrester Research

In dit artikel omschrijf ik de verschillende soorten online media.

Paid Media

Betaalde media zorgen voor direct beïnvloedbare resultaten, zijn flexibel en maken controle en testen mogelijk. In het kader van search engine marketing (SEM) kunnen merken snel de juiste boodschap of aanbieding kwijt binnen de geselecteerde doelgroep. SEM biedt de mogelijkheid om incrementeel en bijna real time te werken aan creatie en strategie. Zo wordt snel ingespeeld op de steeds veranderende marketingbehoeften.

Betaald zoeken (in een testomgeving) is een tool om snel te bepalen wat het beste werkt voor de lange termijn strategie en kan een bron zijn van belangrijke inzichten in klantgedrag. In combinatie met de juiste strategie, optimalisatie, analytische technieken en goed beheer kan paid media de sleutel zijn tot het sterk verbeteren van het bedrijfsresultaat. Een gecombineerde zoekstrategie voor zowel paid als owned media bepalen de juiste balans van efficiency, lange termijn strategie en optimalisatie.

Paid media zijn de platformen waar je aanwezig bent doordat er voor betaald is. Je koopt eigenlijk bereik in op zo’n platform. Bijvoorbeeld via Google Adwords, display advertising of advertorials.

Owned Media

U controleert de te communiceren boodschap! De basis van elke (online) marketing campagne zijn de owned media, met op een ​​grondige SEO methodologie. Het systematisch opzetten en onderhouden van eigen mediakanalen en de bijbehorende content is cruciaal.

Owned media zijn de platformen/kanalen die je volledig in eigen beheer hebt. Op deze platformen heeft u grote controle over de uitstraling van uw merk en boodschap. Voorbeelden zijn uw bedrijfswebsite, uw YouTube kanaal, uw facebook pagina, nieuwsbrief en blogs.

Earned Media

Earned media, in de traditionele context, is de publiciteit die uw organisatie ontvangt als gevolg van de inspanningen die u heeft geleverd om een ​​product te maken of een dienst aan te bieden, die zich blijkbaar zodanig onderscheidt dat het nieuwswaardig wordt.

In de moderne digitale wereld zijn dit echte vaak ‘slechts’ likes op social media, (re-)tweets of links naar uw website, die echter vaak een enorm bereik genereren en dus veel impact hebben.